הרפורמה בקבלת אישורים במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה שנכנס לתקוף במלואו בשנת 2016, נועדה לקצר את הזמן הממושך שאורך לאשר בנייה של שכונות חדשות, ולהעביר חלק מהסמכויות לאישורי הבנייה לוועדות המקומיות. במאמר זה נדון בהרחבה בתיקון לחוק. בנוסף, החוק אפשר לקצר תהליכים של אישורים לתיקונים מינוריים בתוך מבנים.
מדוע נדרש תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה?
תיקון 101 לחוק הבנייה זכה לכינוי "רפורמת המרפסות", על אף שמדובר בחלק קטן מהחוק. על פי התיקון מבנים שאינם מהווים סיכון או מטרד סביבתי, וכן מבנים הבנויים בצורה פשוטה בפן ההנדסי יכולים לבצע שינויים שאינם פוגעים בשלד הבניין ובמערכות הפנימיות. שינויים אלה ניתן לבצע בהיתר במסלול מקוצר או ללא היתר כלל, בהתאם למהות השינוי.
הסיבה בעטיה נדרש תיקון זה הייתה הזמן הארוך שנדרש לקבלת אישורים להוספת חלקים מינוריים למבנה. בין השאר בוטלה הדרישה לקבלת היתר להתקנה של גגונים, גדרות, פרגולות וסככות שאינם עשויים לגרום לנזק למבנה. התקנת סורגים, מצלמות ואביזרים נוספים למבנה אף היא הוגדרה בחוק כשינוי שאינו מצריך היתר מיוחד. עם זאת, במסגרת החוק יש לידע את רשויות הכיבוי היכן נמצא חלון המילוט שעליו לא מותקן סורג, כדי לבצע חילוץ מהיר במקרה של שריפה. פטור נוסף שנקבע, לדוגמה, הוא היתר להקמת מחסן מחומרים קלים או מבנה לשומר שאינו פוגע בחזות המבנה, בהגבלה של מחסן אחד לכל יחידת מגורים.
קבלת היתרים לשינויים במבנה
תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה כולל גם שינוי, כפי שצויין לעיל, בסמכויות הוועדות המקומיות של השלטון המקומי על בסיס המדרג של אותה וועדה. כיום, לאחר התיקון, ישנם ארבעה מדרגים שונים: ועדה מקומית רגילה, ועדה עצמאית, ועדה עצמאית מיוחדת וועדה מקומית בעלת תוכנית כוללנית.
הסיווג לתתי ועדות נועד להעניק לכל אחת מהן סמכויות לאשר תוכניות לפי דירוג הוועדה. למשל ועדות עצמיות מיוחדות יכולות לאשר תוכניות התחדשות עירונית ומתחמי פינוי־בינוי בתחומן. שיטה זו חוסכת את הזמן הנדרש להמתנה בוועדות המאשרות אך ורק שינויים מרחיקי לכת בתוכנית המתאר.
כיצד ניתן לדעת לאיזו ועדה לפנות לביצוע שינוי בנכס?
אדם המעוניין לבצע שינוי בנכס פרטי יכול לבדוק האם נדרש היתר לשינוי זה. אם מדובר בשינוי בתשתיות המבנה יתכן ויזדקק לאישור מטעם אחת הוועדות. יזמים המעוניינים לביצוע תוכניות פינוי־בינוי מורכבות צריכות לוודא האם מדובר באזור שבו ישנן הוראות לשימור מבנים. אם מדובר במבנה המיועד לשימור יתכן והתוכנית תעבור לוועדה מחוזית, ותחייב המתנה ועמידה בהליכים הבירוקרטיים המורכבים.
לסיכום, תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה נועד להגדיל את סמכותן של הוועדות המקומיות ברשויות העירוניות לביצוע שינויים בתכנון העיר. התיקון אכן פתר 'צוואר בקבוק' שעיכב את הרשויות העירוניות בשיפור פני העיר. בשנים האחרונות מאז שתיקון זה התקבל ויושם בתאריך 1.1.2016 אושרו מגוון פרויקטים ברחבי הארץ בהליך מזורז, ובעלי נכסים רבים יכלו לבצע שינויים קלים במבנה ללא היתר.